Zamanla, motor yağı molekülleri yok edilir. Etkinliğini kaybeder ve artık yeterli motor koruması sağlayamaz. Motor yağı, hareketli parçalarının yağlanmasına ek olarak, yanma yan ürünlerini yan piston ve silindirlerden de temizler. Motor ısıtıldığında ve soğutulduğunda az miktarda oluşan suyu, motora hava giriş sisteminden giren kir ve tozu toplar. Ek olarak, motor yağı, suyun diğer kirleticilerle reaksiyonu sırasında oluşan asitlerle etkileşime girer. Bazen yakıt sızıntısı (yakıt seyreltme) ve soğutma suyu motor yağı sistemine sızar. Bir araba kullanırken, motor yağının kirlenme seviyesi sürekli artmaktadır. Yağ filtresi, yağda bulunan parçacıkları yakalar, ancak zamanla, katkı maddeleri tüketilir ve yağın kendisi bozulmaya başlar (oksitlenir veya kalınlaşır). Bu andan itibaren, artık işlevini yerine getiremediği için bir yağ değişimi gereklidir. Kirlilik seviyesi ve katkı maddelerinin tükenmesi birçok faktöre bağlıdır. Bunlardan biri, yağın ömrünü büyük ölçüde ve doğrudan etkileyebilen çalışma koşullarıdır. Diğer faktörler ateşleme sistemi ve yakıt enjeksiyon veya karışım oluşturma sisteminin ayarının doğruluğunu, hava filtresinin durumunu ve motorun genel mekanik durumunu içerir. Kirlilik seviyesi motor hasarına yol açmadan önce yağ değiştirilmelidir. Her bir motorda yağ kirliliği seviyesini belirlemek çok zor olduğundan, otomobil üreticileri önerilen yağ değişim aralıklarını sağlar. Bu öneriler, aracın ve üreticinin üretim yılına bağlıdır. Önerilen aralıklar ve mesafeler aynı zamanda aracın çalışma koşullarına da bağlıdır. Şiddetli çalışma koşullarında, yağı daha sık değiştirmeniz önerilir. 
İdeal olarak, çoğu otomobil üreticisinin önerdiği gibi, yağ seviyeleri her hafta kontrol edilmelidir. Yağ seviyesi 1.500 km'den daha az bir sürede maksimumdan minimum işaretine düşerse, motor kontrolü yapılmalıdır. Yağ tüketimi araç modeline ve sürüş tarzına bağlıdır.
1. Aracı düz bir yüzeye park edin, motoru kapatın ve yağın krank karterine boşalması için 3-4 dakika bekleyin. 2. Seviye çubuğunu dışarı çekin, silin ve tekrar takın, sonra seviye çubuğunu dışarı çekin ve yağ seviyesini kontrol edin. 3. Seviye maksimumun altındaysa, seviye çubuğundaki işaretleri izleyerek gereken yağ miktarını belirleyebilirsiniz. 4. Kapağı yağ doldurma ağzından çıkarın, gerekli miktarda yağ ekleyin ve kapağı tekrar takın. 5. Yağın krank karterine boşalması için 60 saniye bekleyin, seviye çubuğunu takın ve seviyeyi tekrar kontrol edin. Gerekirse yağ ekleyin ve yağ doldurma kapağını yerine takın.
Mühendisler, yük koşullarını ve hız koşullarını dikkate alarak yağın optimum viskozitesini seçmeye çalışırlar. Harekete çok az direnç sağlayan hafif, düşük viskoziteli yağları karıştırırlar, böylece metal yüzeylerin temas alanından ekstrüzyona direnen daha yoğun, yüksek viskoziteli yağlarla yakıt ekonomisine ve verimli güç transferine katkıda bulunurlar. Karmaşık bir faktör, yağın viskozitesinin sıcaklığa bağlı olmasıdır: ısıtma ile azalır ve soğutma ile artar. Düşük sıcaklıklarda motor yağının akışkanlığını sağlamak (kalınlaşmayı önlemek için) gereklidir. Yüksek sıcaklıklarda, motor yağının aşırı seyreltilmesini ve motorun metal parçalarının sürtünmesini hariç tutmak gerekir. Bu nedenle, evrensel motor yağları geliştirildi.
Viskozite, bir sıvının akışa karşı direncinin bir ölçüsüdür. Düşük viskoziteli sıvılar sıvıdır. Bir örnek, nispeten düşük viskoziteye sahip sudur. Yüksek viskoziteli sıvılar genellikle “kalın” olarak adlandırılır. Nispeten yüksek viskoziteli bir sıvı örneği akçaağaç şurubudur.
Mavi veya siyah ve mavi duman, yağın yakıtla yantığını gösterebilir. Olası nedenler: segman aşınması veya yağ viskozitesi çok düşük. Duman siyahsa, bu aşırı yakıtın yanmasını gösterebilir. Beyaz duman sadece soğuk bir motorda nem yoğuşuyor ve egzoz sisteminden çıkıyor olabilir. Beyaz duman büyük miktarlarda ve uzun süre üretilirse, bir iç soğutma suyu sızıntısı meydana gelebilir.
Şu anda, motor yağlarını sınıflandırmak için iki harfli kodlar kullanılmaktadır. Benzinli motor yağları kategorileri, başlangıçta kıvılcım ateşlemeli motor yağları (İngilizce "Kıvılcım Ateşleme") anlamına gelen S harfi ile başlar; şimdi S harfi Hizmet anlamına gelir. Dizel motor yağları kategorileri, başlangıçta sıkıştırma ateşleme motorları için yağları belirten C harfiyle başlar (İngilizce "Sıkıştırma Ateşleme"); C harfi artık Ticari Araçlar (“Ticari”) anlamına gelmektedir. İkinci harf geliştirilmiş performansı yansıtır. Başka bir deyişle, bir sonraki mektup petrol kalitesi için yeni bir endüstri standardı oluşturulduğunda kullanılır (örneğin, SJ SH'nin yerini alır). I ve K harfleri bilerek çıkarıldı,
Viskozite indeksi (VI), sıcaklığın bir fonksiyonu olarak yağ viskozitesindeki nispi değişikliğin bir ölçüsüdür. Viskozite indeksi ne kadar yüksek olursa, sıcaklık değişimlerinde viskozite o kadar az değişir. Viskozite indeksi, gerçek viskozite veya SAE viskozite değeri ile ilişkili değildir. Viskozite değişikliğinin bir ölçüsüdür. Tipik olarak, VI indeksi sadece bir gösterge olarak kullanılır. Düşük sıcaklıklarda gerçek yağ pompalanabilirlik testlerinin ve yüksek sıcaklıklarda aşınma testlerinin sonuçları, motordaki yağın performansını daha doğru bir şekilde tahmin etmeyi mümkün kılar. Kural olarak, evrensel yağlar (0W-40, 10W-30, vb.) Daha yüksek bir viskozite indeksine sahiptir. Mevsim yağları (SAE 30, 40 vb.) Daha düşük bir viskozite indeksine sahiptir.
Yağ basıncı göstergesi, aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli nedenlerle yanabilir: düşük yağ seviyesi, yağ pompası arızası, yağ basınç sensörü arızası, yağ sistemi tıkanması, aşırı yağ köpürmesi, vb. Her durumda, güvenlik önlemlerine uyarak motoru mümkün olan en kısa sürede kapatın. Düşük yağ basıncı ile motorun sürekli kullanımı ciddi motor hasarına neden olabilir.