Motor yağları hakkında temel bilgiler

Motor Yağları Hakkında Temel Bilgiler

Zamanla, motor yağı molekülleri yok edilir. Etkinliğini kaybeder ve artık yeterli motor koruması sağlayamaz. Motor yağı, hareketli parçalarının yağlanmasına ek olarak, yanma yan ürünlerini yan piston ve silindirlerden de temizler. Motor ısıtıldığında ve soğutulduğunda az miktarda oluşan suyu, motora hava giriş sisteminden giren kir ve tozu toplar. Ek olarak, motor yağı, suyun diğer kirleticilerle reaksiyonu sırasında oluşan asitlerle etkileşime girer. Bazen yakıt sızıntısı (yakıt seyreltme) ve soğutma suyu motor yağı sistemine sızar. Bir araba kullanırken, motor yağının kirlenme seviyesi sürekli artmaktadır. Yağ filtresi, yağda bulunan parçacıkları yakalar, ancak zamanla, katkı maddeleri tüketilir ve yağın kendisi bozulmaya başlar (oksitlenir veya kalınlaşır). Bu andan itibaren, artık işlevini yerine getiremediği için bir yağ değişimi gereklidir. Kirlilik seviyesi ve katkı maddelerinin tükenmesi birçok faktöre bağlıdır. Bunlardan biri, yağın ömrünü büyük ölçüde ve doğrudan etkileyebilen çalışma koşullarıdır. Diğer faktörler ateşleme sistemi ve yakıt enjeksiyon veya karışım oluşturma sisteminin ayarının doğruluğunu, hava filtresinin durumunu ve motorun genel mekanik durumunu içerir. Kirlilik seviyesi motor hasarına yol açmadan önce yağ değiştirilmelidir. Her bir motorda yağ kirliliği seviyesini belirlemek çok zor olduğundan, otomobil üreticileri önerilen yağ değişim aralıklarını sağlar. Bu öneriler, aracın ve üreticinin üretim yılına bağlıdır. Önerilen aralıklar ve mesafeler aynı zamanda aracın çalışma koşullarına da bağlıdır. Şiddetli çalışma koşullarında, yağı daha sık değiştirmeniz önerilir. 
İdeal olarak, çoğu otomobil üreticisinin önerdiği gibi, yağ seviyeleri her hafta kontrol edilmelidir. Yağ seviyesi 1.500 km'den daha az bir sürede maksimumdan minimum işaretine düşerse, motor kontrolü yapılmalıdır. Yağ tüketimi araç modeline ve sürüş tarzına bağlıdır.
1. Aracı düz bir yüzeye park edin, motoru kapatın ve yağın krank karterine boşalması için 3-4 dakika bekleyin. 2. Seviye çubuğunu dışarı çekin, silin ve tekrar takın, sonra seviye çubuğunu dışarı çekin ve yağ seviyesini kontrol edin. 3. Seviye maksimumun altındaysa, seviye çubuğundaki işaretleri izleyerek gereken yağ miktarını belirleyebilirsiniz. 4. Kapağı yağ doldurma ağzından çıkarın, gerekli miktarda yağ ekleyin ve kapağı tekrar takın. 5. Yağın krank karterine boşalması için 60 saniye bekleyin, seviye çubuğunu takın ve seviyeyi tekrar kontrol edin. Gerekirse yağ ekleyin ve yağ doldurma kapağını yerine takın.
Mühendisler, yük koşullarını ve hız koşullarını dikkate alarak yağın optimum viskozitesini seçmeye çalışırlar. Harekete çok az direnç sağlayan hafif, düşük viskoziteli yağları karıştırırlar, böylece metal yüzeylerin temas alanından ekstrüzyona direnen daha yoğun, yüksek viskoziteli yağlarla yakıt ekonomisine ve verimli güç transferine katkıda bulunurlar. Karmaşık bir faktör, yağın viskozitesinin sıcaklığa bağlı olmasıdır: ısıtma ile azalır ve soğutma ile artar. Düşük sıcaklıklarda motor yağının akışkanlığını sağlamak (kalınlaşmayı önlemek için) gereklidir. Yüksek sıcaklıklarda, motor yağının aşırı seyreltilmesini ve motorun metal parçalarının sürtünmesini hariç tutmak gerekir. Bu nedenle, evrensel motor yağları geliştirildi.
Viskozite, bir sıvının akışa karşı direncinin bir ölçüsüdür. Düşük viskoziteli sıvılar sıvıdır. Bir örnek, nispeten düşük viskoziteye sahip sudur. Yüksek viskoziteli sıvılar genellikle “kalın” olarak adlandırılır. Nispeten yüksek viskoziteli bir sıvı örneği akçaağaç şurubudur.
Mavi veya siyah ve mavi duman, yağın yakıtla yantığını gösterebilir. Olası nedenler: segman aşınması veya yağ viskozitesi çok düşük. Duman siyahsa, bu aşırı yakıtın yanmasını gösterebilir. Beyaz duman sadece soğuk bir motorda nem yoğuşuyor ve egzoz sisteminden çıkıyor olabilir. Beyaz duman büyük miktarlarda ve uzun süre üretilirse, bir iç soğutma suyu sızıntısı meydana gelebilir.
Şu anda, motor yağlarını sınıflandırmak için iki harfli kodlar kullanılmaktadır. Benzinli motor yağları kategorileri, başlangıçta kıvılcım ateşlemeli motor yağları (İngilizce "Kıvılcım Ateşleme") anlamına gelen S harfi ile başlar; şimdi S harfi Hizmet anlamına gelir. Dizel motor yağları kategorileri, başlangıçta sıkıştırma ateşleme motorları için yağları belirten C harfiyle başlar (İngilizce "Sıkıştırma Ateşleme"); C harfi artık Ticari Araçlar (“Ticari”) anlamına gelmektedir. İkinci harf geliştirilmiş performansı yansıtır. Başka bir deyişle, bir sonraki mektup petrol kalitesi için yeni bir endüstri standardı oluşturulduğunda kullanılır (örneğin, SJ SH'nin yerini alır). I ve K harfleri bilerek çıkarıldı,
Viskozite indeksi (VI), sıcaklığın bir fonksiyonu olarak yağ viskozitesindeki nispi değişikliğin bir ölçüsüdür. Viskozite indeksi ne kadar yüksek olursa, sıcaklık değişimlerinde viskozite o kadar az değişir. Viskozite indeksi, gerçek viskozite veya SAE viskozite değeri ile ilişkili değildir. Viskozite değişikliğinin bir ölçüsüdür. Tipik olarak, VI indeksi sadece bir gösterge olarak kullanılır. Düşük sıcaklıklarda gerçek yağ pompalanabilirlik testlerinin ve yüksek sıcaklıklarda aşınma testlerinin sonuçları, motordaki yağın performansını daha doğru bir şekilde tahmin etmeyi mümkün kılar. Kural olarak, evrensel yağlar (0W-40, 10W-30, vb.) Daha yüksek bir viskozite indeksine sahiptir. Mevsim yağları (SAE 30, 40 vb.) Daha düşük bir viskozite indeksine sahiptir.
Yağ basıncı göstergesi, aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli nedenlerle yanabilir: düşük yağ seviyesi, yağ pompası arızası, yağ basınç sensörü arızası, yağ sistemi tıkanması, aşırı yağ köpürmesi, vb. Her durumda, güvenlik önlemlerine uyarak motoru mümkün olan en kısa sürede kapatın. Düşük yağ basıncı ile motorun sürekli kullanımı ciddi motor hasarına neden olabilir.
Hayır. Hem doğru viskozite derecesine hem de otomobil üreticisinin onayına ihtiyacınız var. SAE viskozite sınıfı: - Doğru SAE viskozite sınıfı, motorun ilk çalıştırma ve sonrasındaki çalışma koşullarında düzgün çalışmasını ve korunmasını sağlar. - Örneğin, düşük sıcaklıktaoptimum film kalınlığı ve hızlı yağ sirkülasyonu ile ve yüksek sıcaklıkta motor koruması devam ettirir. Otomotiv üreticisi onayları: - Yağ, üreticinin spesifikasyonlarını karşıladığında tüm performans özellikleri karşılanmış olur. - Belirli motor tasarımları için yağın karşılaması gereken birçok performans boyutu vardır. Yağ, oksidasyona ve mekanik strese maruz kaldığında bozulmaya karşı direnç göstermeli, motoru piston segmanları ve valfleri üzerindeki çamur veya tortulardan temiz tutmak için yanmadan kaynaklanan kirleticileri etkisiz duruma getirmeli ve stabilize etmeli, contaların bütünlüğünü korumalı, bütün hareketli parçalarda sürtünmeyi ve aşınmayı azaltmalı, emisyon azaltma sistemleriyle uyumlu olmalı, LSPI (Düşük Hızlı Ön Ateşleme) vuruntusu riskini azaltmalı... Görev listesi böyle sürer gider!  
Araçlar bazı durumlarda onaylanmamış yağlarla tatmin edici bir şekilde çalışıyor gibi görünebilir, ancak yağın sürüş koşulları ve belirtilen yağ değiştirme aralığı için yetersiz olması durumunda uzun bir süre sonra motor ömrü tehlikeye girebilir.
Önerilen yağı kullanmamanın olası etileri;
Garantinin riske atılması
• Araç üreticisinin tamir masraflarını karşılamaması
Motor/ Egzoz Gazı İşleme Sistemin korumasında düşüş
• Düşmüş motor gücü
• Emisyonların etkisiz şekilde azaltılması
• Artan yakıt tüketimleri
Motorda / Egzoz İşleme Sisteminde performans düşüşü
• Kısaltılmış yağ değişim aralıkları
• Artan yağ tüketimi
• Egzoz gazı son işleme sisteminin (ATS) vakitsiz arızalanması (NOx indirgemesi veya CO & HC oksidasyonu için gerekli katalizörler, yağın taşıdığı fosfor veya kükürt elementleri tarafından bozulursa veya yağ, kurum parçacık filtrelerinde aşırı kül oluşturursa)
• Turboşarjer arızası ve değiştirilmesi (yağ aşırı ısıya ve çok yüksek hıza dayanacak şekilde uyarlanmamışsa)
• Düşük Hızd Erken Ateşleme (LSPI) sorunları (modern, yakıt verimliliği yüksek, küçültülmüş, yüksek oranda sıkıştırılmış benzinli motorlar için tasarlanmayan yağ, pistonlardan büyük parçalar koparabilir ve ani durmaya zorlandığından motora daha fazla zarar verebilir. )
ACEA veya API endüstri sınıflandırmaları, otomotiv endüstrisinin genel ihtiyaçları için minimum performans düzeyini tanımlayan benzersiz bir dizi motor testine dayanır. Yalnızca endüstri standartlarına uymak, OEM motorlarına özgü yağlama zorluklarını mutlaka kapsamaz.
OEM spesifikasyonuna göre onaylanmış yağın kullanılması, motorun ömür boyu mükemmel şekilde çalışmasını sağlar ve kullanımın ilk yıllarında üretici garantisini destekler. Bu yağlar, endüstri standartları gerekliliklerini karşılamanın yanı sıra, genellikle birkaç milyon dolara mal olan sıkı şirket içi motor test programlarından da geçmiştir. Bu programların başarılı olması için endüstri standartları tarafından tanımlanan temel seviyenin ötesinde performans gösteren yükseltilmiş/güçlendirilmiş formülasyonlar gerekir.
Çok sayıda OEM spesifikasyonu, araç güç aktarma organlarının çeşitliliğini ve farklı özelliklerini hesaba katar:
Motor tasarımları, imalatçıdan motor jenerasyonuna kadar giden değişiklikler gösterir. Kendi kısıtlamaları, zorlukları ve zayıflıkları ile gelirler.
Donanım özellikleri, olası teknoloji kombinasyonları ve işletim değişkenleri son derece büyüktür.
Aynı motorlar, OEM tarafından benimsenen yanma ve emisyon kontrol stratejilerine bağlı olarak farklı yağlama ihtiyaçları sunabilir.
Tavsiyede bir değişikliğin meydana gelmiş olabileceği birkaç senaryo olabilir.
- Araba üreticisi tarafından hem 5W-30 hem de 5W-40 tavsiye edilmişse, bunlardan biri önerilebilir ve nihai seçim araç sahibine bırakılabilir.
- Satıcı müşterilerine tanıtım yapmayı tercih ederse, 5W-30 tavsiyesinin gerekçesi teknik (yağ, potansiyel olarak daha iyi yakıt ekonomisiyle* koruma sağlar), ekonomik (5W-40 daha maliyetliyse) veya bulunabilirlik olabilir.
- 5W-40, üretici tavsiyesinin bir parçası değilse, 5W-30 sınıfının kullanılması, üretici özelliklerine tam olarak uyma ve dolayısıyla üretici garantisinden ödün vermeme avantajını sunar.
★Not: Yakıt ekonomisi kanıtlanmadığı için 'potansiyeldir'. Açıklama, daha düşük viskozite dereceleri kullanıldığında daha iyi yakıt ekonomisinin sağlanabileceği genel gerçeğine dayanmaktadır. Gerçek yakıt ekonomisi, büyük ölçüde motor durumu ve diğer yağ özellikleri ile birlikte sürüş tarzına ve koşullarına bağlıdır.
Tüketicilerin çoğu zaman piyasadaki çok çeşitli motor yağı seçenekleri karşısında kafaları karışır ve araçları için doğru yağı seçmekte zorlanırlar. Neyse ki, tüketicilerin takip edebileceği birkaç basit adım var.
1. Standart uygulama , üreticinin araç bakım kılavuzunda bulunan motor yağı tavsiyesine başvurmak ve tavsiyeyi ürün etiketinde belirtilen onaylarla karşılaştırmaktır.
2. Tüketiciler için en basit yaklaşım , ustalarından araçları için doğru motor yağını seçmelerini istemektir. Ustalar, bilgi ve uzmanlıklarına dayalı olarak ve kapsamlı bir araç ve yağ veri tabanı tarafından desteğiyle doğru motor yağını seçebilirler.
3. Tüketici seçimi yaklaşımı , tüketicinin ExxonMobil web sitesinde https://www.mobil.co.uk/en-gb/b2c-product-selector/ Mobil™ Yağ Seçici aracını kullanmasıdır . Yağ seçici, ExxonMobil'in yağ formülasyonları ve uygulamaları konusundaki bilgisine dayanarak araçlarına en uygun motor yağlarını önerecektir.